Sociale Interactie

Dit is een belangrijk aspect van het gebruik van technologie en apparaten.
De populairste vormen van smart technologie in de handen van de maatschappij zijn; de telefoon,
Ipad/tablets, Computers. Jongeren gebruiken deze apparaten vooral met de redenen om te
communiceren, amuseren of informatie op te zoeken. Social media is een vorm van
communicatie (de naam social zegt het al). In Social media kan je met mensen communiceren
via fotos, appjes, dms (direct messages voor instagram) en andere vormen.
de bekendste social-media platformen in nederland zijn: WhatsApp, Facebook, Youtube
LinkedIn, Instagram ,Snapchat en Twitter.

Doordat er zoveel verschillende social media platformen zijn is er ook sprake van concurrentie
en natuurlijk ook verschil in populariteit en gebruikers/downloads. Facebook was vroeger THE ONE dit was het platform waar iedereen op zat en vrijwel
iedereen mee communiceerden. In de loop der jaren is daar iets aan veranderd.
WhatsApp is nu de grootste platform in Nederland met een gebruikersaantal van ongeveer
12 miljoen mensen. Het is in 2009 op de markt verschenen en is snel populair geworden door
de eenvoudigheid en snelheid van messaging. er wordt gebruik gemaakt van appjes die verstuurd
en gelezen worden als de telefoon verbonden is met een netwerk zoals 4G of WIFI.
Met deze appjes kun je dus communiceren met collegas, vrienden, familie en andere contactpersonen.



Het dagelijks gebruik van social media platformen zijn enorm gestegen in de jaren 2005-2017

Maar hoe zit het dan met verschil van leeftijdscategorien?

Uit ons onderzoek en door gebruik van verschillende bronnen kunnen we zeggen dat er wel degelijk verschil
is tussen gebruik van social-media platformen bij verschillende leeftijdsgroepen. Facebook is de
de platform die de meeste terrein heeft verloren op basis van gebruikers jonger dan 20, dit kan door
verschillende aspecten komen: trend, layout is niet meer modern en aantrekkelijk, minder snel om
te communiceren en bijvoorbeeld je status te delen en of de servers nog uitgebreid werken en fatsoenlijk
functioneren. Daar waar in 2016 nog 68 procent van de jongeren Facebook dagelijks gebruikte,
is dat nu nog maar 43 procent. voor de rest zien we ook dat Facebook ook qua gebruikers in oudere
leeftijdscategorien niet meer toenemen. Er zijn natuurlijk ook andere situaties zoals die bij de bekende
HYVES die een iets andere maatregel nemen, namelijk de app uit de store halen en de servers afsluiten.
De reden waarom ik het in dit stuk veel over facebook heb is omdat facebook door de jaren heen veel bekende
social-media platformen heeft overgekocht. Dit geldt bijvoorbeeld voor: Instagram en Whatsapp.
De apps Instagram en whatsapp zijn nu een van de grootste platformen die er zijn maar doordat facebook die
over heeft gekocht lijdt het bedrijf minder dan dat mensen denken aangezien zij
ook gewoon beheren over de ander steeds populairder wordende apps.

In een onderzoek van Newcom Research hebben de onderzoekers jongeren gevraagd naar de motieven van overstappen
naar een andere platform of in het algemeen gebruik van een app. Door de onderzoek is naar voren gekomen
dat tieners en jongeren zich niet perse op hun gemak voelen tussen de (oudere) gebruikers die op Facebook
actief zijn. Het belangrijkste motief wat de jongeren aangeven was dat ze niet veel gemeen hebben met de Facebook
gebruikers(31 procent) en ze zich er niet meer thuis voelen (30 procent).
Advertenties zijn voor slechts 13 procent een motivatie om af te haken.

Social media gebruik naar leeftijd

Naast dat jongeren zeggen dat ze zich niet meer thuis voelen op bepaalde platformen, vinden de jongeren andere
social media (met name Instagram en Snapchat) nu gewoonweg leuker. We zien in de data dat het gebruik van Instagram,
Snapchat en YouTube onder jongeren van 15 tot en met 19(-20) jaar in relatieve zin sterk zijn toegenomen.
Vrijwel alle jongeren gebruiken WhatsApp, maar ook YouTube is een app die nog altijd heel veel gebruikt wordt.

By Joep Dirven, Julian Wigny, Wies Meijers, Tim Lips en Nicoline Huijbrechts