Gevaren

Wat zijn de gevaren van internetbankieren?

Internetbankieren brengt veel gemakken met zich mee, maar helaas ook veel gevaren. Wanneer iemand namelijk beschikt over uw inloggegevens kan er veel schade aan worden gericht. Het achterhalen van deze gegevens gebeurt door middel van Phishing. Daarnaast richten wij zelf ook "gevaar" aan. Geld kan namelijk veel gemakkelijker uitgegeven worden, doordat je door internetbankieren veel makkelijker online kan shoppen.

Phishing is een vorm van internetfraude. Hierbij proberen criminelen gegevens te achterhalen die ze kunnen gebruiken om u geld af te troggelen.
Dit gebeurt vaak door het te lokken van mensen naar een
nagemaakte (bank)website, deze is een kopie van de echte website. Wanneer ze eenmaal op deze valse website zijn, laten ze hun slachtoffers inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Wanneer dit gebeurt krijgt de fraudeur beschikking over zeer belangrijke gegevens, waar veel schade mee kan aangericht worden.

Soorten phishing

De meeste vormen van Phishing gebeuren via de e-mail. De slachtoffers worden dan door de mail die zij ontvangen, die een link naar de (valse) website bevat, naar een de nepsite gelokt. Op deze manier kunnen criminelen uw rekening gaan beheren. Phishing heeft verschillende kenmerken. In een phishing-bericht zijn vaak de volgende elementen te vinden:

-De e-mail is niet persoonlijk gericht aan de klant, het begint dan ook vaak met een algemene opening, hierbij kun je denken aan iets als geachte klant;
-De e-mail bevat taal- en stijlfouten;
-In de e-mail staat dat het account van de klant geverifieerd moet worden met de inloggegevens van de klant. Dit houdt in dat er moet worden bevestigd dat dit de klant wel is;
-In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen die er zouden gebeuren als er niet meteen gehoor zou worden gegeven aan het mailtje;
-De link die wordt gegeven naar de valse website, bevat hele subtiele verschillen met de originele link, zoal een andere schrijfwijze of extensie.