Oplossing

Wat kunnen we doen om ouderen meer kennis te geven over internetbankieren?

Workshops

Het is hopelijk duidelijk waarom internetbankieren makkelijk en toegankelijk moet zijn voor ouderen. Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Je kan bijvoorbeeld workshops geven.
Ouderen hebben namelijk moeite met internet in het algemeen. Als we ouderen dan zouden helpen via het internet, dan zou dat natuurlijk nooit werken. Vandaar dat workshops een goed middel zijn om de ouderen te helpen. De ouderen krijgen hierdoor het menselijk contact wat ze gewend zijn.

Hier kunnen de ouderen ook
vragen stellen en kan degene die de workshop geeft ook antwoord geven in
"de taal van de ouderen". Deze workshops zouden dan gegeven kunnen worden bij de banken zelf.
Het zou dan ook handig zijn om posters met tijden en informatie op te hangen op plekken als het buurtcentrum en de supermarkt, zodat ouderen weten wanneer ze kunnen komen.

Nadeel

Wat wel een nadeel van het geven van workshop is, is dat er dan uitleg gegeven wordt met computers die niet van de ouderen zelf zijn. Hierdoor zal het tijdens de workshop misschien wel duidelijk zijn hoe alles werkt, maar als ze dan thuiskomen zal alles waarschijnlijk net iets anders zijn.
Het kan dan lastig zijn om alles wat er tijdens de workshop besproken is toe te passen op je eigen computer.
Daarom is het ook een goed idee als de banken mensen in dienst nemen die langs gaan bij de ouderen. Zij kunnen het internetbankieren bij de ouderen thuis uitleggen op hun eigen computers. Het is voor de ouderen dan makkelijker om het te herhalen en zelf aan de slag te gaan.
Er kunnen ook al dingen geplaatst worden op de computers van de ouderen waardoor het nog minder verwarrend wordt en de ouderen nog minder zelf uit hoeven te zoeken. De ouderen kunnen afspreken met de banken dat er iemand langskomt, door bij een vestiging van de bank zelf een afspraak te maken of door invulformulieren op te sturen. Deze invulformulieren liggen bij de bank vestigingen en worden ook uitgedeelt op straat.

Persoonlijke hulp

Een andere manier om het probleem aan te pakken is om gebruik te maken van de mensen in de omgeving van de ouderen die wel ervaring hebben met het internet. Dit zouden bijvoorbeeld de kinderen of kleinkinderen kunnen zijn.
De banken zouden dan filmpjes online kunnen zetten waarin precies wordt uitgelegd hoe het internetbankieren van die bank werkt. Degenen die de ouderen dan helpen kunnen deze filmpjes kijken en dan aan de hand van deze filmpjes kan er aan de ouderen dan uitleg worden gegeven.
Veel banken hebben ook al een chat waarmee dan ook nog eventuele extra vragen aan de bank gesteld kunnen worden.
Met reclames op youtube en andere social media zorgen de banken dat het voor de mensen bekend wordt dat deze "hulp filmpjes" online staan.

Informatief

Veel van de bovenstaande oplossingen worden door banken al gebruikt en uitgevoerd.
Het probleem is alleen dat het voor veel mensen niet bekend is wat de banken doen. Vandaar dat we bij elk van onze oplossingen ook hebben gezegd hoe het bekend wordt bij de mensen zelf.
De banken zouden dan gebruik kunnen maken van verschillende platforms van social media om de kinderen of kleinkinderen te bereiken. Om de ouderen te bereiken zouden er folders op straat uitgedeeld kunnen worden of posters bij buurtcentra of supermarkten opgehangen kunnen worden.