Probleem

Waarom er hulp zou moeten komen?

Internetbankieren moet makkelijk en toegankelijk zijn voor ouderen, het wordt namelijk steeds belangrijker in onze samenleving. Internetbankieren is tegenwoordig een van de normaalste zaken van de wereld. Bijna iedereen gebruikt het dan ook. De hele wereld is aan het technologiseren. Er is een hele ontwikkeling bezig in de wereld en natuurlijk zijn ouderen niet in staat deze helemaal bij te houden.

Maar wanneer het op geld aankomt is het van uiterst belang dat ouderen hier ook gewoon deel aan kunnen nemen. Internetbankieren is zo populair omdat je altijd op de hoogte bent van je actuele geldzaken, je je bankproducten in een handig overzicht hebt en je alles gewoon thuis vanaf de bank kunt regelen.
Ook kun je gemakkelijk de status van je bankzaken bekijken, zoals hoeveel je al gespaard hebt, maar ook nieuwe producten aanvragen, zoals een extra spaarrekening of verzekering, noem het maar op.

Andere redenen

Dit betekent ook gelijk dat zij geen gebruik kunnen maken van andere handige snufjes. Er zijn namelijk heel veel applicaties op internetbankieren.
Denk maar aan apps zoals Tikkie, online bestellen en zo verder. Ouderen kunnen hier dus ook geen gebruik van maken.

Daarnaast wordt contant geld steeds minder gebruikt en is het dus ook minder in omloop. Je zou kunnen zeggen dat ouderen bijna gedwongen worden om gebruik te maken van internetbankieren, dat terwijl de meeste ouderen door tekort aan kennis aan internetbankieren hier juist veel liever geen gebruik van maken. Maar als sommige zaakjes en ondernemingen, zoals men steeds meer ziet, geen contant geld meer accepteren wordt het aanbod van services en faciliteiten steeds kleiner voor hen.
Er zijn ook nog verdere voordelen waarvan ouderen niet van kunnen profiteren met het gemis van internetbankieren. Bijvoorbeeld de kans op hogere rente, sneller kunnen winkelen en het is daarnaast ook nog eens goedkoper omdat je bijvoorbeeld niet meer naar de bank hoeft te bellen, de transactiekosten lager zijn enzovoort.

Ook zouden ouderen hulp moeten krijgen om niet in de gevaren van internetbankieren te trappen.
Wanneer zij niet goed over de gevaren en de gevolgen van internetbankieren zijn ingelicht zal dit voor grote problemen zorgen. Zij zullen namelijk erg snel slachtoffers worden van internetfraudeurs die bijvoorbeeld aan Phishing doen.
Ook zullen zij minder angst hebben en meer vertrouwen in het internetbankieren als zij eenmaal weten waar ze op moeten letten, om te voorkomen dan ze slachtoffers worden van Phishing.

Conclusie

Om de oudere generaties ook mee te laten profiteren van deze nieuwe technologie en ze in te kunnen lichten over de gevaren zou er meer hulp en inlichting beschikbaar worden gesteld.
Net als de meeste mensen willen ouderen ook gebruik maken van deze tools maar zijn hier simpelweg niet toe staat vanwege de lage graad waarin hulp wordt aangeboden.