Internetbankieren

Wat is internetbankieren

In 1969 werd het ARPANET opgericht door ARPA, een tak van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Dit was de het begin van het huidige internet, zoals het in 1974 door Vinton Cerf en zijn manager, Bob Kahn, werd genoemd in een document over TCP. Het ARPANET werd steeds groter en bekender en het NCP wat ze toen gebruikte werkte niet meer goed. Het was tijd voor verandering.
Vandaar dat het ARPANET overging op TCP/IP (IP staat voor internet protocol), en daarmee was het internet zoals wij dat nu kennen ontstaan. Internet groeide nog sterker en veel overheidsinstanties en universiteiten overal op de wereld gingen het gebruiken. Internet werd onder andere gebruikt voor het verzenden van mail en het overdragen van bestanden.
Tot 1993 bleef het gebruik van internet eigenlijk alleen toegankelijk voor de overheid, maar in 1994 kwam hier verandering in. PizzaHut zette als eerste ter wereld het internet in als een commercieel middel, waarmee mensen thuis bestellingen konden doen. Zo verkocht het bedrijf in 1994 een "large pepperoni pizza met champignons en extra kaas", wat de eerste aankoop was van een fysiek goed via het internet.

Veel bedrijven volgden het voorbeeld van PizzaHut en in 1996 was het internet algemeen bekend bij bijna iedereen.

Ook met de beurzen ging het goed in de jaren negentig. Zo verdrievoudigde de gemiddelde waarde van de aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs en stond de AEX-graadmeter op 703 in het jaar 2000. De AEX-graadmeter is het gewogen gemiddelde van de aandelen van de 25 grootste beursgenoteerde bedrijven. Deze AEX-graadmeter stond tijdens de crisis van 2008 onder de 200, veel lager dus.
Omdat het zo goed ging op de beurs werden er veel beurstransacties uitgevoerd. Om deze beurstransacties uit te voeren waren de handelaren vaak meer dan 1 procent van het transactiebedrag extra kwijt. Dit kon goedkoper. Hier kwam ook het internet om de hoek kijken. De mogelijkheden van het internet groeiden namelijk snel en er konden toen ook transacties mee worden uitgevoerd. Vandaar dat vanaf de jaren negentig veel beurstransacties met het internet werden uitgevoerd, wat erg veel geld scheelde.

Al snel kregen ook veel banken het idee om transacties over het internet uit te voeren, maar de ontwikkeling van deze techniek was lastig. Dit is de reden dat pas in 2002 de eerste internetbank van Europa ontstond. Dit was de bank Keytrade, die in dat jaar ook RealBank over had genomen. Veel andere banken volgden snel met hun versie van het internetbankieren.
Na een paar jaar boden bijna alle grote banken het internetbankieren aan. Er gingen ook steeds meer banken alleen op het internet verder.

Deze banken deden het erg goed, maar konden de grote traditionele banken nog niet van hun troon stoten. De voornaamste reden was dat het niet mogelijk was om alle bankzaken via het internet uit te voeren. Dit gold ook voor het internetbankieren bij de traditionele banken. Vaak kon men via het internet zich slechts bezighouden met beursbeleggingen, spaar- en termijnrekeningen.
Voor alle andere bankzaken moest je nog steeds naar een vestiging van de bank, die de internetbanken dus niet hadden.

Internetbankieren nu

Momenteel zijn nog steeds niet alle bankzaken te regelen via het internet. Toch wordt het al veel gebruikt en blijft het aantal gebruikers ook groeien.
Dit komt door de vele voordelen die internetbankieren met zich meebrengt. Een van de grootste voordelen is dat je 24 uur per dag via je computer je eigen bankzaken kunt regelen. Een andere reden voor het grote gebruik van het internetbankieren is de groeiende markt van de online winkels.
Als je hier iets hebt gekocht zal je ook moeten via het internet moeten betalen. Vaak gaat dit via IDEAL.


IDEAL is een Nederlandse standaard voor het betalen via het internet. IDEAL werd in 2005 uitgebracht omdat er vraag was naar een universeel geaccepteerde online betaalmethode in Nederland. Voordat IDEAL werd uitgebracht had elke bank zijn eigen betaalmethode waaruit de klanten konden kiezen. Dit was erg onhandig en dit leidde vaak tot onzekerheid en verwarring van de klant. Een aantal van de grotere Nederlandse banken, zoals ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank, gingen aan de slag met de ontwikkeling van deze universeel te gebruiken betaalmethode. Ze kwamen uit op het systeem van IDEAL omdat dit aansloot bij de al bestaande betaalmethoden van de banken. Hierdoor waren de ontwikkelings kosten lager. Momenteel is IDEAL eigendom van Currence.


Wat ook een voordeel van het internetbankieren is, is dat het mogelijk wordt voor banken om compleet als internetbank te bestaan. Hierdoor kunnen de banken op verschillende manieren geld besparen. Ze hoeven bijvoorbeeld geen kantoorruimte te huren om klanten te ontvangen met vragen of eventuele klachten.
Een internetbank hoeft ook veel minder bankagenten in dienst te hebben. Tenslotte heeft een internetbank veel lagere administratiekosten, omdat dit allemaal via het internet gaat.
Dit alles zorgt ervoor dat internetbanken een lager tarief hanteren en op spaarrekeningen een hogere rente kunnen geven. Deze internetbanken bieden vaak ook een groot aantal diensten gratis aan. Denk hierbij aan een bankkaart of een kaartlezer.
Er zitten natuurlijk ook nadelen aan deze internetbanken. Zo bieden de internetbanken vaak minder diensten aan en ontbreekt het bij deze banken aan menselijk contact.

Mobiel bankieren

Een van de nieuwste vormen van het internetbankieren is het mobiel bankieren. Bij mobiel bankieren regel je bankzaken via een app op je smartphone of tablet. Met mobiel bankieren kan je over het algemeen hetzelfde als met internetbankieren, maar er zijn een paar kleine verschillen.
Een verschil zit in de manier van inloggen en het controleren van betaalopdrachten. Bij het internetbankieren log je in met twee stappen. Eerst voer je je inlog- of rekeninggegevens in en daarna een unieke code. Bij mobiel bankieren hoef je alleen een cijfercode in te voeren en soms gaat het zelfs via je vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Er zit ook een verschil in de maximale limiet die je over kan maken. Deze is met mobiel bankieren vaak lager dan met internetbankieren. Dit verschilt alleen per bank. Bij de ASN Bank, RegioBank en SNS kun je bijvoorbeeld maximaal 1000 Euro per dag overmaken, terwijl dit bij ING 5000 Euro is.
Er zijn ook banken waar je alleen geld over kan boeken naar bekende rekeningnummers. Deze limieten worden door de banken wel verhoogd.

Mobiel bankieren is wel het meest in ontwikkeling. Dit is ook logisch aangezien bijna iedereen tegenwoordig een smartphone heeft. Er zijn daarom veel nieuwe mogelijkheden met mobiel bankieren. Je kan bijvoorbeeld kijken waar je het meeste geld aan uitgeeft. Je kan ook je pas blokkeren en deblokkeren via de app. Het is tegenwoordig ook mogelijk om betaalverzoeken te sturen. Een veel gebruikte app hiervoor is Tikkie, van ABN Amro. Deze app is door iedereen te gebruiken, ongeacht je bank.